Titulní obrázek

Zaměstnanci tráví stále více času v práci mimopracovními činnostmi

5.březen 2013

Zaměstnanci pracující u počítačů se v prosinci roku 2012 a v letošním lednu nadchli do mimopracovních aktivit. Nejčastěji sledovali on-line výprodeje a prezidentské volby.

Křivka využití času na pracovních počítačích za leden 2013 a prosinec 2012 se výrazně liší od předchozích let. V lednu 2013 strávili zaměstnanci na internetu mimopracovními činnostmi o 46 % více času než ve stejném období před rokem.

Příčinou jsou zejména prezidentské volby, které přitáhly uživatele k aktivitám na sociálních sítích a ke sledování zpravodajství.

Zatímco v lednu 2012 věnoval zaměstnanec mimopracovním činnostem na internetu v průměru 20,5 % svého celkového aktivního času na počítači, letošní míra dosáhne téměř 30 %. To podle druhu profese odpovídá přibližně jedné a půl hodině z osmihodinové pracovní doby. Vychází ze statistiky vypracované programem pro sledování firemní výpočetní techniky AuditPro.

Prosinec je dlouhodobě měsícem s nejnižší úrovní pracovní morálky a pozornost zaměstnanců se na internetu upíná k mimopracovním činnostem. Na vrcholu se dlouhodobě drží on-line nakupování a pořizování dárků včetně přípravy nejrůznějších fotokalendářů a přání k novému roku. Část pracovní doby spolkne příprava programu svátečních dnů nebo plánování dovolených.

Lednové návštěvy na sociálních sítích a zpravodajských webech se rozšiřovaly v souladu s vrcholícími koly volby nového prezidenta. Monitory tak odlákaly od práce až v průměru 34 % aktivního času stráveného na počítači mimopracovní činností, což v závislosti na druhu profese činí více než 100 minut.

Příčinou jsou i lednové výprodeje zboží. Češi stále více podléhají pohodlnějším nákupům přes počítače, což dokazuje nejenom leden 2013, ale i rekordní výsledek za prosinec 2012.

Ve srovnání s volbami, které mohou zaměstnavatelé považovat z hlediska ohrožení pracovní morálky za nízké riziko a příležitostný exces, čas trávený on-line nakupováním neustále roste.