Titulní obrázek

Při cestování v Německu využijte železniční sítě

22.únor 2013

Pokud chcete vyrazit bez plánování na jednodenní dovolenou, sousední Německou není špatný výběr. Tamější železnice totiž umožňují rychlé přesuny mezi velkými městy.

I přesto, že v Německu provozuje železniční dopravu více dopravců, nemusíte mít strach. Jakákoli zakoupená jízdenka totiž platí ve vlacích všech dopravců. Výjimku tvoří jen nečetné tratě orientované na turisty.

Pro výlet do německého pohraničí, zhruba do vzdálenosti 50 kilometrů od česko-německé hranice, lze dobře využít celou řadu regionálních jízdenek. Základem jsou kombinované jednodenní jízdenky umožňující cestování po české i německé železniční síti. Nejvýhodnější jsou víkendové nabídky, např. celočeská síťová jízdenka pokrývající i německé pohraničí i pro pět spolucestujících na jeden den stojí 700 Kč, analogické jízdenky krajové přijdou asi na polovinu (např. Plzeňský kraj + německé pohraničí). Platnost těchto jízdenek je však na německém území regionálně omezena.

Pokud hodláte vyrazit dál, než je zhruba padesátikilometrový pás za česko-německou hranicí a obejdete se bez vlaků třídy intercity (IC a ICE), pak se v Německu často hodí tzv. zemské jízdenky (Länder-Tickets). S nimi můžete i jako menší skupina neomezeně cestovat buď po celé jedné spolkové zemi, například po Bavorsku, nebo dokonce po několika sousedících spolkových zemích dohromady (např. po Sasku, Sasku-Anhaltsku a Durynsku).

Zemské jízdenky se cenově jen mírně liší podle velikosti oblasti a jsou odstupňované podle počtu cestujících s tím, že k základní jízdence (typicky 22 eur) se za každého dalšího cestujícího až do 5 osob připlácí jen 2 eura; za děti do 15 let cestující s rodiči se neplatí nic.

Potřebujete-li  se po Německu dopravit na větší vzdálenosti častěji, oceníte síťovou nabídku bez omezení kilometrů. Koupíte ji prostřednictvím sítě InterRail (www.interrail.eu) a na výběr je několik variant; například neomezené cestování po Německu po šest libovolně zvolených dnů během jednoho měsíce přijde na 297 eur, zaplatíte tedy necelých 50 eur na den.

Pokud se chcete cestou kochat krásnými přírodními obrazy, využijte Zugspitzbahn, 19 kilometrů dlouhá trať šplhající z alpského střediska Garmisch-Partenkirchenu (705 m) až na plošinu Zugspitzplatt (2 588 m) pod nejvyšším vrcholem Německa, Zugspitze (2 962 m). Zugspitzbahn užívají v zimě lyžaři, v létě pěší výletníci, od horní stanice se totiž dá pokračovat lanovkou na vrchol Zugspitze. Zpáteční jízdenka včetně vrcholové lanovky přijde v létě na 49,50 eura.

Další atraktivní horskou železnici představuje Brockenbahn spojující stanici Drei Annen Hohne nedaleko historického města Wernigerode s vrcholem Brocken (1 141 m), nejvyšší horou pohoří Harz. Zpáteční jízdenka na Brocken stojí 32 eur.

Mezi běžnými tratěmi, k jejichž projetí vám postačí i některé z výše uvedených paušálních jízdenek, vyniká železnice Schwarzwaldbahn na jihozápadě Německa. Ta spojuje Offenburg v údolí Rýna s městem Singen nedaleko švýcarské hranice přes pohoří Schwarzwald.