Titulní obrázek

Klienti CK BG Travel mají smůlu, za zrušené zájezdy nic nedostanou

26.červenec 2012

Zkrachovala cestovní kancelář BG Travel. Klienti se nyní potýkají s nepříjemnou situací. Pojišťovna Generali totiž nechce vyplatit několika stovkám klientů peníze za neuskutečněné zájezdy. Cestovní kancelář si u pojišťovny sjednala nedostatečný limit pojištění.

Je to poprvé, co lidé v České republice v souvislosti s krachem pojištěné cestovní kanceláře nebudou odškodněni. Přestože evropská směrnice striktně požaduje, aby byli spotřebitelé v případě krachu CK stoprocentně chráněni, v praxi se opět ukázalo, že tomu tak není. Limit pojistného plnění si CK BG Travel sjednala na 120 000 Kč.

Až 300 turistů, které CK BG Travel po vyhlášení úpadku letos 5. července nechala v Bulharsku. Generali se podařilo dostat domů turisty během následujícího dne. Jejich návrat domů je z pohledu zákona bez ohledu na vynaložené peníze absolutní prioritou. Náklady vysoko překročily limit plnění, který si určila CK BG Travel. O riziku nedostatečného limitu pojistného plnění stanoveného CK se prý opakovaně diskutovalo. Asociace zastupující cestovní kanceláře tvrdí, že pojišťovny musí klientům v případě krachu CK vyplatit plné odškodnění, i když se u nich kancelář nedostatečně pojistila.

Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) také uvedla, že klient CK je proti jejímu úpadku podle rozhodnutí Evropského soudního dvora chráněn i v případě jejího podvodného jednání. Generali to ale odmítla s tím, že se případ posuzovaný soudním dvorem týkal naprosto jiné situace. Limit pojistného plnění navržený a sjednaný CK BG Travel odpovídal zákonnému požadavku 30 procent předpokládaných tržeb, které měla propočteny na základě podnikatelského plánu. Na začátku letní sezony oslovila Generali kancelář stejně jako několik stovek dalších s žádostí o aktualizaci tržeb za prodané zájezdy. CK BG Travel přes několik urgencí tyto údaje nedodala.

Poškození klienti mohou získat zpět své peníze několika možnostmi. Všichni mohou uplatnit své nároky v insolvenčním řízení. Turisté, kteří si sjednali cestovní pojištění Generali pro případ neuskutečnění zájezdu kvůli úpadku cestovní kanceláře, mohou získat náhradu do dvou týdnů od nahlášení pojišťovně. Další variantou je ověření možnosti náhradního plnění ze strany zprostředkovatele, přes kterého klienti CK BG Travel zájezd koupili.